Van Houten & Partners begeleidt uiteenlopende kleine en grote zorginstellingen (vanaf zo'n 1 FTE) bij het behalen van de HKZ-certificering. Dit doen we al meer dan 30 jaar. Onze aanpak? Wij spreken de taal van de werkvloer tot aan de directie en gebruiken sprekende praktijkvoorbeelden. Zo creëren we draagvlak. Daarbij zorgen we voor een strakke planning met een duidelijke deadline die altijd inzichtelijk is. Zo behaalt uw organisatie het HKZ-keurmerk, 100% gegarandeerd!
De HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Dit is een kwaliteitsmodel en keurmerk, waarmee u uw cliënten en partners een basisgarantie geeft voor kwaliteit.
Met het keurmerk laat u zien dat uw kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de eisen van de sector zelf, financiers, patiënten/consumenten en de overheid. De bijbehorende certificering wordt gedaan door onafhankelijke Certificerende Instellingen.
Van Houten en Partners is officieel HKZ partner. Dit betekent dat we nauw samenwerken met HKZ, werken volgens de HKZ-systematiek en als eerste op de hoogte worden gebracht van de laatste ontwikkelingen. HKZ-Partner - Van Houten & partners B.V. - HKZ
De HKZ is als certificering bedoeld voor zorginstellingen in uiteenlopende sectoren daarom bestaan er verschillende soorten HKZ-normen. In deze normen staan de eisen waartegen de organisatie getoetst wordt voor het behalen van het certificaat. Maar welke norm is nu voor u van toepassing?
Belangrijk is dan dat u weet aan welke eisen u moet voldoen. Dit kunt u doen door de norm aan te schaffen op de website van HKZ. Vervolgens dient in het online systeem (ZZP portaal) antwoorden in op diverse vragen en upload je documenten zoals uw diploma's.
Vervolgens plan je via het online systeem een afspraak in voor een assessment met een certificerende instelling (CI). Een CI is een toetsende instantie die beoordeelt of jij aan de eisen uit de norm voldoet. Op basis van de aangeleverde gegevens en het assessment besluit de CI of je in aanmerking komt voor het HKZ-certificaat.
Om de kosten zo laag mogelijk te houden heeft HKZ alle informatie op een rijtje gezet. Kijk voor meer info op ZZP'er in zorg en welzijn (hkz.nl)
U komt dan in aanmerking voor de HKZ Kleine Organisatie NEN143. Op onze pagina HKZ kleine organisatie leest u onze pragmatische aanpak.
Er zijn verschillende mogelijkheden waarop u kunt aantonen dat uw organisatie kwaliteit levert en voldoet aan de eisen van uw opdrachtgevers.
Nee, de HKZ certificering is niet wettelijk verplicht. Wel hebt u te maken met eisen, behoeften en verwachtingen van financiers, cliënten en hun verwanten, overheden, toezichthouders, enzovoorts. Vanuit wet- en regelgeving worden er eveneens eisen aan u gesteld. Dit leidt ertoe dat een managementsysteem u kan helpen om de cliënt centraal te stellen en te (blijven) voldoen aan de andere eisen die aan u gesteld worden. Zorgverzekeraars en toezichthouders hechten eveneens waarde aan een HKZ-certificaat, dus het is sterk aan te raden om deze als zorginstelling te behalen.
Misschien vraagt u zich af, waarom ook een HKZ certificering als u ook al aan de WTZI en WKKGZ moet voldoen? Met een HKZ-certificaat onderscheidt u zich in kwaliteit, waarbij u aansluit bij zorginkopers die steeds kritischer worden bij het selecteren van zorgaanbieders. Dit zijn de voordelen van een HKZ certificaat:
Van Houten & partners geeft advies om een kwaliteitsmanagementsysteem op te zetten dat op uw situatie is afgestemd en bijdraagt aan een effectieve sturing van uw organisatie. We doen dit voor kleinere en grotere organisaties.
De Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) is wettelijk verplicht voor alle werkgevers, zodat uw voldoet aan de Arbowet en de veiligheid van uw werknemers en patiënten waarborgt. De RIE is een vast onderdeel van de HKZ certificering. Meer weten? Kijk op onze pagina voor de RIE.
Met een NEN 7510-certificering laat je als organisatie aan patiënten/cliënten, leveranciers, zorgverzekeraars en andere belanghebbenden zien dat je zorgvuldig en vertrouwelijk omgaat met privacygevoelige gegevens en de juiste beheersmaatregelen hebt getroffen. Wil je als zorginstelling of toeleverancier aan de zorgsector werken aan het behalen van NEN 7510?
Het HKZ-keurmerk heeft een geldigheidsduur van 3 jaar. Om uw keurmerk te behouden, moet u zich na die 3 jaar laten hercertificeren. Gaat u een samenwerking aan met Van Houten & Partners? Dan begeleiden wij u hier ook bij, als u hiervoor kiest.
Zijn ingewikkelde normen met wollige taal en onbegrijpelijke eisen niets voor u? Bent u huiverig voor een HKZ-certificering, omdat uw personeel genoeg heeft van de regeldruk? We snappen het. Daarom maken we het graag begrijpelijk en behapbaar. Hoe we dat doen?
Bent u al overtuigd van de waarde van een HKZ-certificering voor uw zorgorganisatie? Vul het onderstaande contactformulier in voor een vrijblijvende prijsopgave!
Onze HKZ-keurmerk specialisten zijn op werkdagen te bereiken tussen 8:30 en 17:00 uur. Buiten deze tijden kunt u uiteraard gebruik maken van het contactformulier.
Eén van onze experts op het
gebied van HKZ-keurmerken: