Van Houten & Partners begeleidt uiteenlopende kleine en grote zorginstellingen (vanaf zo'n 5 FTE) bij het behalen van de HKZ-certificering. Dit doen we al meer dan 30 jaar. Onze aanpak? Wij spreken de taal van de werkvloer tot aan de directie en gebruiken sprekende praktijkvoorbeelden. Zo creëren we draagvlak. Daarbij zorgen we voor een strakke planning met een duidelijke deadline die altijd inzichtelijk is. Zo behaalt uw organisatie het HKZ-keurmerk, 100% gegarandeerd!
De HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Dit is een kwaliteitsmodel en keurmerk, waarmee u uw cliënten en partners een basisgarantie geeft voor kwaliteit.
Met het keurmerk laat u zien dat uw kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de eisen van de sector zelf, financiers, patiënten/consumenten en de overheid. De bijbehorende certificering wordt gedaan door onafhankelijke Certificerende Instellingen.
De HKZ is als certificering bedoeld voor zorginstellingen in uiteenlopende sectoren. Kort gezegd zijn er 2 soorten HKZ-normen.
1. Generieke normen. Dit zijn er 3, namelijk: Kleine Organisatie, Zorg en Welzijn en ZZ-ers in Zorg en Welzijn. De norm voor Kleine Organisaties kan gebruikt worden door elke zorginstelling met maximaal 10 FTE in dienst en maximaal 1 vestiging.
2. Sectorspecifieke normen. Deze zijn bedoeld voor alle instellingen in 1 sector. Voorbeelden zijn:
Nee, de HKZ certificering is niet wettelijk verplicht. Wel hebt u te maken met eisen, behoeften en verwachtingen van financiers, cliënten en hun verwanten, overheden, toezichthouders, enzovoorts. Vanuit wet- en regelgeving worden er eveneens eisen aan u gesteld. Dit leidt ertoe dat een managementsysteem u kan helpen om de cliënt centraal te stellen en te (blijven) voldoen aan de andere eisen die aan u gesteld worden. Zorgverzekeraars en toezichthouders hechten eveneens waarde aan een HKZ-certificaat, dus het is sterk aan te raden om deze als zorginstelling te behalen.
Misschien vraagt u zich af, waarom ook een HKZ certificering als u ook al aan de WTZI en WKKGZ moet voldoen? Met een HKZ-certificaat onderscheidt u zich in kwaliteit, waarbij u aansluit bij zorginkopers die steeds kritischer worden bij het selecteren van zorgaanbieders. Dit zijn de voordelen van een HKZ certificaat:
Van Houten & partners geeft advies om een kwaliteitsmanagementsysteem op te zetten dat op uw situatie is afgestemd en bijdraagt aan een effectieve sturing van uw organisatie. We doen dit voor kleinere en grotere organisaties, vanaf zo'n 5 FTE.
Uw cliënten, en ook hun familieleden en partners, willen erop vertrouwen dat u als zorginstelling in staat bent om een hoge kwaliteit zorg te leveren. Denk ook aan inkooporganisaties, die hun samenwerkingen met u als zorginstelling willen kunnen toetsen. Wilt u de kwaliteit van de zorg die u levert, aantoonbaar maken en continu verbeteren? Dan is een systeem voor kwaliteitsborging aan te bevelen. De HKZ-certificering is hier een voorbeeld van, maar ook de EN-15225 is hierbij een bekend hulpmiddel.
Binnen de zorg- & welzijnssector zijn twee certificeringsnormen beschikbaar. De HKZ-certificering en de EN-15224, ook wel “ISO 9001 voor zorg & welzijn” genoemd. Bij deze norm wordt de kwaliteit van uw zorg getoetst aan de hand van 11 kwaliteitskenmerken. Deze norm is van toepassing op de gehele zorg- en welzijnssector, en is internationaal erkend. Dit keurmerk is vooral interessant voor multidisciplinaire zorginstellingen en voor instellingen die vestigingen hebben in het buitenland. Bij zowel HKZ-certificering als bij certificering voor ‘ISO9001 voor Zorg en Welzijn’ zijn wij u graag van dienst.
Het HKZ-keurmerk heeft een geldigheidsduur van 3 jaar. Om uw keurmerk te behouden, moet u zich na die 3 jaar laten hercertificeren. Gaat u een samenwerking aan met Van Houten & Partners? Dan begeleiden wij u hier ook bij, als u hiervoor kiest.
De kosten voor een HKZ certificeringstraject zijn afhankelijk van de omvang en het aantal vestigingen van uw zorgorganisatie. Ook het type zorg dat u levert en de complexiteit van de werkprocessen spelen hierbij een rol. Van Houten & Partners werkt altijd met een vaste prijsopgaaf, die wij van tevoren met u afstemmen. Vraag een offerte aan en u weet snel waar u aan toe bent!
Tijdens de intake bespreekt uw vaste adviseur samen met u alle relevante onderwerpen uit de certificeringsnorm. Samen met u wordt bepaald op welke wijze uw organisatie invulling wil geven aan de normeisen.
Op kantoor verwerken wij al uw wensen en eisen tot een concreet actieplan. Dit koppelen wij vervolgens aan u terug.
U voert de benodigde aanpassingen in uw processen en in uw bedrijfsvoering door.
We ronden samen met u het traject af door een algehele controle op het opgezette systeem uit te voeren.
Een certificerende instantie voert een externe audit uit. Na goedkeuring bent u HKZ gecertificeerd.
Gecertificeerde instellingen zijn blij met hun HKZ-certificaat, blijkt uit onderzoek. Maar misschien waarderen ze de weg ernaartoe nog wel meer. Wat blijkt dat er gebeurt?
In alle opzichten vormt een HKZ-certificering dus een waardevolle toevoeging van uw kwaliteitsbeleid.
Zijn ingewikkelde normen met wollige taal en onbegrijpelijke eisen niets voor u? Bent u huiverig voor een HKZ-certificering, omdat uw personeel genoeg heeft van de regeldruk? We snappen het. Daarom maken we het graag begrijpelijk en behapbaar. Hoe we dat doen?
Bent u al overtuigd van de waarde van een HKZ-certificering voor uw zorgorganisatie? Vul het onderstaande contactformulier in voor een vrijblijvende prijsopgave!
Onze HKZ-keurmerk specialisten zijn op werkdagen te bereiken tussen 8:30 en 17:00 uur. Buiten deze tijden kunt u uiteraard gebruik maken van het contactformulier.
Eén van onze experts op het
gebied van HKZ-keurmerken: