Blog

Wat houdt een ISO 9001 certificering in?

Vaak geven klanten de voorkeur aan een samenwerking met een ISO-gecertificeerd bedrijf, maar wat is een ISO 9001 certificering? Kort gezegd helpt een ISO 9001 certificering om aan te tonen dat de kwaliteit waar uw bedrijf voor staat ook op papier bewezen wordt. Uw bedrijf is dus in staat om te voldoen aan de internationale eisen op het gebied van kwaliteitsmanagement. Om de certificering te verkrijgen, moet u namelijk een uitgebreid document (het kwaliteitshandboek) opstellen om uw bedrijfsprocessen en -structuren in kaart te brengen. Zie de certificering als een hulpmiddel voor interne verbetering, maar ook zeker als een betrouwbaar en professioneel signaal naar bestaande en potentiële opdrachtgevers toe.

Wat houdt een ISO 9001 certificering in?

ISO 9001 is een wereldwijd erkende norm op het gebied van kwaliteitsmanagement en in Nederland wordt deze norm gepubliceerd door NEN (Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut). Het doel van de certificering is om de kwaliteit binnen uw bedrijf te waarborgen, zodat u aan de wet- en regelgeving voldoet, uw bedrijf transparant is en u systematisch kunt voldoen aan de verwachtingen van uw klant of opdrachtgever.

Waarom kiest u voor een ISO 9001 certificering?

De ISO 9001 certificering focust op transparantie en betrouwbaarheid. Een voorbeeld van een positief gevolg is dat veel bedrijven die op de juiste manier ISO 9001 kwaliteitsmanagement in het bedrijf doorvoeren een hogere omzet zien. Dit komt doordat u uw bedrijfsprocessen optimaliseert, u kritisch kijkt naar de kwaliteit van uw product of dienst, u de wensen van uw klant secuurder in kaart brengt en omdat u op gestructureerde wijze kosten bespaart. Niet alleen wordt uw organisatie efficiënter, ook kunt u in de toekomst beter inspelen op veranderingen in de markt. 

Van contextanalyse tot implementatie

De ISO 9001 certificering begint bij een contextanalyse, namelijk een stakeholder- en een risicoanalyse. Wie zijn de belanghebbenden van uw product of dienst? Wat zijn de risico's? Waar liggen verbetermogelijkheden? Het opstellen van een contextanalyse is een vereiste bij de nieuwe versie van de certificering, namelijk de ISO 9001:2015. Daarna stelt u verbeterpunten, als onderdeel van het kwaliteitsmanagementsysteem stappenplan, op. Voordat deze verbeteringen kunnen worden doorgevoerd, wordt er een planning en een taakverdeling gemaakt en moet dit intern worden gecommuniceerd. Na de implementatie wordt er een audit uitgevoerd om te zien of de aanpassingen een positief effect hebben gehad en of uw organisatie voldoet aan de ISO 9001.

Vier grootste voordelen ISO 9001:

  1. Een gecertificeerd bedrijf straalt vertrouwen en professionaliteit uit
  2. Deze certificering zet uw bedrijf op scherp
  3. Zorgt voor meer klanttevredenheid
  4. Werkt kostenverlagend

Een ISO 9001 aanvragen voor uw bedrijf

Wilt u meer weten over de ISO 9001 certificering of wilt u de certificering aanvragen voor uw bedrijf? Voor vragen kunt u ons bellen op 010-2680065 of een e-mail sturen. Wij denken graag met u mee en kunnen u van vrijblijvend advies voorzien over kwaliteitsmanagement.

Terug naar het overzicht